פענוח ציורים זו שיטת אבחון אוניברסאלית, בשונה מגרפולוגיה, בה על הגרפולוג להכיר את צורת האות לפני שהוא נגש לאבחן, בפענוח ציורים יש יכולת לאבחן על פי הסמלים המוסכמים, המאפשרת להכיר את אופיו של המצייר כבר מגיל צעיר, וממשיכה להעניק תשובות עד לגיל בוגר.
היצירה הראשונית נקראת שרבוט, על פי הגדרה ממילון אבן שושן שרבוט הוא "רישום סימנים קוים וכדומה בלא צורה מסויימת של אותיות או ציורים".
השרבוט הוא חופשי ללא גבולות הגדרות או תכתיבים יש לו את חופש הפעולה והבחירה. , ומהשרבוטים הראשוניים ניתן ללמוד על תכונות האופי ,כמו דומיננטיות יכולת מנהיגות ,היכולת היסודית של "מגיע לי" או להפך ביישנות הסתגרות ואדם שנחבא אל הכלים ,
כמו כן ניתן ללמוד על תחושותיו בסביבה הקרובה והמצומצמת ועל הסביבה המורחבת שעוטפת אותו.
בשלב הראשוני יש להתייחס לצורות שמצוירות על הדף , האם הן עגולות או חדות האם מופיעות נקודות קלות כמו טפטוף של גשם או נקודות המצוירות בעוצמה חזקה .
מה עובי הקו ומה החוזק שלו על דף הנייר ,האם בצידו השני של הדף מורגש הקו.
נוסיף על הצורות את בחירת הצבעים שבעזרתם ניתן לדייק יותר ולחזק את תוצאות האבחון. הבחירה היא חופשית ונטולת שיפוט וביקורת, היא נעשית אינטואיטיבית, ילד וגם הבוגר יבחר בבחירה ראשונית את הצבע שיעלה לו ראשון במחשבתו והצבע הנבחר ילמד עליו רבות.
השיטה מתפתחת מאוד בשנים האחרונות ,אם פעם התבונן הגרפולוג בציורים מוגדרים לשם התאמה למקום עבודה ,היום מפענח הציורים יכול ללמוד על המצייר הרבה יותר , כי לכל סימן יש את התפקיד במראה השלמה של המאובחן.
חשוב מאוד!!! פעוט שצועד את צעדיו הראשונים בעולם הקסום של הציור רצוי שיחווה זאת בצורה הנעימה והמשוחררת שתבוא ללא קושי ,לכן ניתן לו צבעים רכים שהציור בהם יהיה נוח ומיידי. צבעי פסטל (פנדה) הם הטובים ביותר והתוצאה היא קלה ונוחה ותכין אותו להמשך הדרך באופן הטוב ביותר.
חוויה חיובית מעוררת רצון ליצור, להצליח ולהמשיך לחקור, חוסר הצלחה גורם להרגשת תסכול, החמצה ובריחה מניסיונות חוזרים. הנוכחות של בוגר מעודד מפרגן תורמת אף היא לחוויות הציור.
אחרי תקופה ממושכת של שרבוט הפעוט לומד לסגור צורות וליצור ציורים שאנחנו המבוגרים מצליחים להבין לקרוא להם בשם כמו שמש פנים בית לבבות ועוד... בציור הראשון אחרי השרבוט הילד יצייר פנים ,שיראו בתחילת הדרך כמו שמש שהקרניים הידיים והרגליים והשערות כולם יוצאים מהעיגול המרכזי..... ומכאן המסע ממשיך
הציור הופך להיות מוגדר תחום עם מסגרת וגבולות, מוכר וברור ולמבוגרים יש אפשרות קלה יותר לתאר ולקרוא בשם לציור
לדוגמא ציור של עץ מתחלק לחלקים רבים וכל חלק מלמד על משהו אחר כשמחברים את התמונה מפרטים לשלם מקבלים תוצאה של מראה שלמה
רוב המבוגרים שמלווים את הילד בציור דוחפים אותו קדימה אל התוצאה שמוכרת להם ומאפשרת להם למצוא חפצים מוכרים ויחד איתם גם את מילות הביקורת ... זה לא נראה ככה. או ככה לא נראת תרנגולת
כאשר נאפשר לעצמנו ליהנות מחוויות היצירה יהיה לנו קל יותר לאפשר לילדים שלנו ליצור
יצירה היא דרך לבטא את עולם הדמיון את עולם השאיפות והפנטזיות של המצייר
ככול שנרחיק לכת עם הדמיון בציורים כך נצליח להגיע קרוב אל המטרות שנציב בחיינו.
נתחיל מהשורשים - מראים את הקשר של המצייר עם העבר מעט שורשים ילמדו על
שורשים ארוכים ומסועפים ילמדו על מצייר שזקוק לעוגן בכל צעד שעושה בחייו
יציב ואיתן עד חוסר יכולת לזוז ,תקוע בעברו
עץ ללא שורשים בכלל ילמד על מצייר שלוקח את החיים בקלות מוכן לעבור שינויים לשנות ולהשתנות
גזע העץ על נוכחות הגוף תחושתו של המצייר וחשיבות הגוף הפיזי
הענפים מתארים את הידיים יכולת היצירה והעשייה
ענפים מחוברים לגזע העץ הם כמו החיבור בין הידיים לגוף עצמו
חיבור בקו רציף מצביע על חגורת כתפיים חזקה שמסוגלת להזיז את הידיים
גבעולי העלים הם האצבעות כאשר הם מחוברים לענפים ילמד על אנשים יצירתיים אשר משתמשים עם האצבעות .....
עלים הם התוצאות התוצרת
הפירות הם הדמיון פירות מחוברים לענפים ילמדו על היכולת להגשים את המחשבות השאיפות והדמיון
בכל ציור משלב של שרבוט ועד ציור מורכב דרך כתיבת אותיות ושרבוטי מבוגרים ניתן ללמוד רבות על המצייר / הכותב
היצירה הראשונית נקראת שרבוט, על פי הגדרה ממילון אבן שושן שרבוט הוא "רישום סימנים קוים וכדומה בלא צורה מסויימת של אותיות או ציורים".
השרבוט הוא חופשי ללא גבולות הגדרות או תכתיבים יש לו את חופש הפעולה והבחירה. , ומהשרבוטים הראשוניים ניתן ללמוד על תכונות האופי ,כמו דומיננטיות יכולת מנהיגות ,היכולת היסודית של "מגיע לי" או להפך ביישנות הסתגרות ואדם שנחבא אל הכלים ,
כמו כן ניתן ללמוד על תחושותיו בסביבה הקרובה והמצומצמת ועל הסביבה המורחבת שעוטפת אותו.
בשלב הראשוני יש להתייחס לצורות שמצוירות על הדף , האם הן עגולות או חדות האם מופיעות נקודות קלות כמו טפטוף של גשם או נקודות המצוירות בעוצמה חזקה .
מה עובי הקו ומה החוזק שלו על דף הנייר ,האם בצידו השני של הדף מורגש הקו.
נוסיף על הצורות את בחירת הצבעים שבעזרתם ניתן לדייק יותר ולחזק את תוצאות האבחון. הבחירה היא חופשית ונטולת שיפוט וביקורת, היא נעשית אינטואיטיבית, ילד וגם הבוגר יבחר בבחירה ראשונית את הצבע שיעלה לו ראשון במחשבתו והצבע הנבחר ילמד עליו רבות.
השיטה מתפתחת מאוד בשנים האחרונות ,אם פעם התבונן הגרפולוג בציורים מוגדרים לשם התאמה למקום עבודה ,היום מפענח הציורים יכול ללמוד על המצייר הרבה יותר , כי לכל סימן יש את התפקיד במראה השלמה של המאובחן.
חשוב מאוד!!! פעוט שצועד את צעדיו הראשונים בעולם הקסום של הציור רצוי שיחווה זאת בצורה הנעימה והמשוחררת שתבוא ללא קושי ,לכן ניתן לו צבעים רכים שהציור בהם יהיה נוח ומיידי. צבעי פסטל (פנדה) הם הטובים ביותר והתוצאה היא קלה ונוחה ותכין אותו להמשך הדרך באופן הטוב ביותר.
חוויה חיובית מעוררת רצון ליצור, להצליח ולהמשיך לחקור, חוסר הצלחה גורם להרגשת תסכול, החמצה ובריחה מניסיונות חוזרים. הנוכחות של בוגר מעודד מפרגן תורמת אף היא לחוויות הציור.
אחרי תקופה ממושכת של שרבוט הפעוט לומד לסגור צורות וליצור ציורים שאנחנו המבוגרים מצליחים להבין לקרוא להם בשם כמו שמש פנים בית לבבות ועוד... בציור הראשון אחרי השרבוט הילד יצייר פנים ,שיראו בתחילת הדרך כמו שמש שהקרניים הידיים והרגליים והשערות כולם יוצאים מהעיגול המרכזי..... ומכאן המסע ממשיך
הציור הופך להיות מוגדר תחום עם מסגרת וגבולות, מוכר וברור ולמבוגרים יש אפשרות קלה יותר לתאר ולקרוא בשם לציור
לדוגמא ציור של עץ מתחלק לחלקים רבים וכל חלק מלמד על משהו אחר כשמחברים את התמונה מפרטים לשלם מקבלים תוצאה של מראה שלמה
רוב המבוגרים שמלווים את הילד בציור דוחפים אותו קדימה אל התוצאה שמוכרת להם ומאפשרת להם למצוא חפצים מוכרים ויחד איתם גם את מילות הביקורת ... זה לא נראה ככה. או ככה לא נראת תרנגולת
כאשר נאפשר לעצמנו ליהנות מחוויות היצירה יהיה לנו קל יותר לאפשר לילדים שלנו ליצור
יצירה היא דרך לבטא את עולם הדמיון את עולם השאיפות והפנטזיות של המצייר
ככול שנרחיק לכת עם הדמיון בציורים כך נצליח להגיע קרוב אל המטרות שנציב בחיינו.
נתחיל מהשורשים - מראים את הקשר של המצייר עם העבר מעט שורשים ילמדו על
שורשים ארוכים ומסועפים ילמדו על מצייר שזקוק לעוגן בכל צעד שעושה בחייו
יציב ואיתן עד חוסר יכולת לזוז ,תקוע בעברו
עץ ללא שורשים בכלל ילמד על מצייר שלוקח את החיים בקלות מוכן לעבור שינויים לשנות ולהשתנות
גזע העץ על נוכחות הגוף תחושתו של המצייר וחשיבות הגוף הפיזי
הענפים מתארים את הידיים יכולת היצירה והעשייה
ענפים מחוברים לגזע העץ הם כמו החיבור בין הידיים לגוף עצמו
חיבור בקו רציף מצביע על חגורת כתפיים חזקה שמסוגלת להזיז את הידיים
גבעולי העלים הם האצבעות כאשר הם מחוברים לענפים ילמד על אנשים יצירתיים אשר משתמשים עם האצבעות .....
עלים הם התוצאות התוצרת
הפירות הם הדמיון פירות מחוברים לענפים ילמדו על היכולת להגשים את המחשבות השאיפות והדמיון
בכל ציור משלב של שרבוט ועד ציור מורכב דרך כתיבת אותיות ושרבוטי מבוגרים ניתן ללמוד רבות על המצייר / הכותב
רינת פלג אמיר, מפענחת ציורים ומנתחת כתבי-יד מומחית ובעלת ותק של שנים רבות בתחום.
פתחתי שיטת אבחון המטפחת ומעשירה את התקשורת הבין אישית, בין הורה וילדו, בין אדם לחברו בין ממונה למועסק.
מתמחה בתקשורת הורית תקינה ומפרגנת.
מעבירה סדנאות מרתקות , המעניקות ללומדים אצלי ידע נרחב וכלים רבים למיצוי עצמי ויכולת אבחון והעצמה של אחרים.
פתחתי שיטת אבחון המטפחת ומעשירה את התקשורת הבין אישית, בין הורה וילדו, בין אדם לחברו בין ממונה למועסק.
מתמחה בתקשורת הורית תקינה ומפרגנת.
מעבירה סדנאות מרתקות , המעניקות ללומדים אצלי ידע נרחב וכלים רבים למיצוי עצמי ויכולת אבחון והעצמה של אחרים.